Notice: Undefined index: og_type in /nfsmnt/hosting1_2/7/d/7d08bf4d-a246-4bb6-b35b-295ce9a1bcf9/osmoza.sk/web/cache/smarty/compile/7d/b5/b8/7db5b8968878722d4b9c620c54286d81a0c38a02.file.psograph.tpl.php on line 39

Notice: Trying to get property of non-object in /nfsmnt/hosting1_2/7/d/7d08bf4d-a246-4bb6-b35b-295ce9a1bcf9/osmoza.sk/web/cache/smarty/compile/7d/b5/b8/7db5b8968878722d4b9c620c54286d81a0c38a02.file.psograph.tpl.php on line 39
3 pravidlá správneho pitného režimu

3 pravidlá správneho pitného režimu

Všetci sme počuli o tom, že pitie vody prospieva zdraviu. Ale koľko vody máme denne vypiť? Koľko pohárov či litrov je naozaj dosť?

Experti hovoria, že priemerne osem až deväť dvojdecových pohárov vody denne (1,6 – 1,8 litra) postačí. Ale to nemusí platiť pre každého a v každej situácií. Priemerných osem je pekné číslo pre orientáciu, ale príjem tekutín by mal byť ušitý na mieru každému jednotlivcovi.

Väčšina dospelých stráca dve až tri štvrtiny vody za deň normálnymi funkciami tela, ale športovci a ľudia, ktorí žijú a pracujú v teplejšom prostredí majú tendenciu strácať viac vody. Pre týchto ľudí je dôležité, aby viac pili a doplnili tak vodu stratenú potením a reguláciou telesnej teploty.

Naše telá tvorí z 55-70% voda, no nedopĺňa sa sama, takže pitie vody pomáha udržovať v tele zdravú rovnováhu. No mnohí chodíme po svete stále dehydrovaní, pričom väčšina z nás o tom ani nevie. Dôvodom je, že smäd je slabým indikátorom dehydratácie. Keď pocítime smäd, už býva neskoro! Alebo keď aj pocítime smäd, často ho hasíme nápojom, ktorý zrovna nedopĺňa zásoby vody v tele. Studená kofola sa tak krásne kĺže dole hrdlom, ale nápoje s obsahom kofeínu nehydratujú, nedoplnia vodu v tele, práve naopak. Čistá voda je najlepším liekom na dehydratáciu. Pri miernej dehydratácií sa môže dostaviť pocit straty energie, únava, malátnosť, zníženie duševných funkcií a zvyšuje sa telesný stres. Vážna dehydratácia môže mať pre organizmus oveľa devastujúcejšie následky.

 

Tri dôležité pravidlá zdravého pitného režimu:

  1. Vypiť dva krát viac ako treba v tejto chvíli na uhasenie Vášho smädu.
  2. Pite pravidelne počas dňa, aby ste sa vyhli dehydratácií.
  3. Vypite minimálne osem pohárov vody denne, približne jeden pohár na každých 10 kg telesnej váhy. Napríklad človek s váhou 70 kg, ktorý necvičí alebo nepracuje v horúcom prostredí potrebuje cca 7,5 pohára vody denne.

 

Niektoré ovocné šťavy, ovocný a zelený čaj môžeme započítať do denného príjmu tekutín, ale naopak treba zase odčítať nápoje ako káva a alkohol. Majú totiž mierny diuretický (močopudný) účinok – vytvorí sa viac moču a tým pádom sa vylúči viac vody z organizmu – máme pocit, že pijeme veľa, ale efekt je opačný.

Rýchly tip: Trik na to, ako sa uistiť, že pijete dosť – treba si naplniť fľašu alebo džbán denným prídelom vody a postaviť si ho na pracovný stôl alebo niekde poruke v byte. Ak bez problémov celú fľašu / krčah vyprázdnite, viete, že ste na najlepšej ceste – pijete dosť.

Nuž a nakoniec – častosť návštev toalety tiež nie je zlým ukazovateľom dostatočného príjmu tekutín. Bledožltá až priesvitná farba moču je najlepším indikátorom, že pijete dosť. Tmavožltá je naopak upozornením, že dehydrované telo koncentruje moč, aby ušetrilo vodu.

05.01.2014 Home, BLOG 1515

Kategórie článkov

Najnovšie názory

Žiadne názory

Archív článkov

Porovnať
Pokračovať v nákupe Porovnať

bol úspešne pridaný do tvojho zoznamu želaní.

Pokračovať v nákupe Zoznam želaní